Az e-bike már most is hatékony, környezetbarát és addiktívan szórakoztató közlekedési mód a városban, természetben. Kiváló választás minden kor- és teljesítménykategóriában, rövidebb és hosszabb távokra egyaránt.
Hogyan működik?
Nincs okod aggódni, ha a szervo-rásegítős kerékvezérlésről van szó. Nincs extra kar, csak egy áttekinthető kijelző és egy kezelőpanel, ahol könnyedén kiválaszthatod a rásegítés szintjét. A kijelzőn figyelheted, hogy mennyi az akkumulátor töltöttségi szintje, milyen szintű rásegítést használ éppen, valamint információkat az aktuális sebességről és a megtett távolságról. Ha a kerékpárt csak tolod, gyakran találkozhatsz sétasegítő funkcióval, amely finoman meghajtja a kerékpárt, hogy ne kelljen nagyobb erőt kifejtened.
Sebességhatár beállítása
Az elektromos kerékpár megengedett legnagyobb sebessége 25 km/h. Ezért az egyes e-kerékpárok maximális sebessége erre az értékre korlátozódik. Ennek ellenére egyes márkák lehetővé teszik, hogy saját sebességhatárt állíts be (bár hivatalosan nem ajánlják). Azt viszont figyelembe kell venni, hogy jogi szempontból ez már nem bicikli, és megfelelő engedélyek nélkül nem szabad közúton használni.
Milyen típusú elektromos kerékpárt válasszak?
Városi elektromos kerékpár - idősebbeknek és rövidebb távokra ajánlott
A városi elektromos kerékpárok szerkezete a gyakori rövidebb utakra van optimalizálva. Az alacsony vázszerkezet, biztosítja a könnyű fel- és leszállást a kerékpárról, a gazdag felszereltség segíti a biztonságos használatot a városi közlekedésben. Ajánlott azok számára, akik gyakran használják városi közlekedésben. A kerékpárok számos kiegészítővel felszerelhetők, melyek között megtalálhatóak sárvédők, lámpák vagy különböző kosarak. Ezek felhasználásával hatékonyabbá, és így számunkra hasznosabbá tehetjük a kerékpárt, maximálisan élvezve a kényelmes kerékpározást, akár munkahelyre, iskolába vagy áruházba. A helyközi utazás még soha nem volt ilyen egyszerű!
Trekking elektromos kerékpár - hosszabb távokra, mérsékelt terepre vagy aszfalton ajánlott
Népszerű és közkedvelt változata az elektromos kerékpároknak. Szervezd meg családi túrádat és élvezd minden pillanatát. A kerekek nagyobbak, mint a városi modelleknél, és a hatótáv is jobb. A kerékpárok általában csomagtartóval vagy sárvédővel felszereltek, míg a MTB többsége nem.
Elektromos hegyikerékpárok - dombokra, hegyekre és terepre ajánlott.
A hegyi elektromos kerékpárok, más néven off-road elektromos kerékpárok jellemzője a tartós kialakítás, nagy teljesítményű motor, amely segít még a legnehezebb terepen is. Fontos, hogy a hegyi kerékpároknál megmaradjon a megfelelő egyensúly, ezért az akkumulátor a legtöbb esetben közvetlenül a váz alatt helyezkedik el, így lehet elérni a kiváló aerodinamikai tulajdonságot és a jó megjelenést is. A hegyi elektromos kerékpárok jelentős változásokon mentek keresztül az utóbbi időkben. Képesek megbirkózni a nehéz hegyvidéki tereppel is, így használata gyerekjáték lesz a kevésbé tapasztalt kerékpárosoknak is!
Teljes felfüggesztésű elektromos kerékpárok
A teljes felfüggesztésű e-bike-ok azért vannak, hogy még élvezetesebbé tegyék a terepen való kerékpározást! Mivel az első és a hátsó kerekek lengéscsillapítóval felszereltek, jobban tudnak alkalmazkodni az egyenetlen terephez, így tökéletesen elnyelik az ütéseket és a rezgéseket használat közben. Még a legélesebb utakon is kézben tarthatod kerékpárod, és nem lesz gondod az irányítással. Az erős központi motor még a legnehezebb dombokon sem okoz csalódást, mindig segíteni fog a hosszú emelkedőkön. Ha szereted a kemény utakat, a lejtőket és sok időt töltesz a természetben, a teljes felfüggesztésű modell tökéletes választás számodra.
Milyen a hatótáv?
A vásárló szemszögéből a hatótáv a legfontosabb tényező az e-bike vásárlásakor. Valójában ez egy kicsit megbízhatatlan adat, mivel a valóságban a kerékpáros súlyától, a tereptől, a rásegítés mértékétől, a vezetési stílustól és más specifikus tényezőktől függően változik. Annak érdekében, hogy hozzávetőleges képet adjunk arról, milyen messzire juthatsz el különböző helyzetekben, tekintsd meg tájékoztató jellegű táblázatunkat.. A meghatározó érték az akkumulátor teljesítménye wattórában. Ha a leírásban nem szerepel közvetlenül, egyszerűen kiszámolhatod úgy, hogy az akkumulátor amperórában mért kapacitását megszorzod a feszültségével (pl.: 14 Ah x 36V = 504 Wh).
Pár szó az akkuról
Jó akkumulátor nélkül nem jutsz messzire, ezért is ez minden e-kerékpár legdrágább alkatrésze. Elektromos kerékpár választásnál az akku elhelyezését is vedd figyelembe. Az akku lehet vázba épített vagy csomagtartóba integrált. Az e-bike olcsóbb és városi modelljeinél a hátsó kerék feletti csomagtartóba integrált akkut találsz. Az egyensúly szempontjából nem a legideálisabb megoldás, de legalább a palacktartónak is marad hely :)
A modern e-kerékpárok túlnyomó többsége lítium akkumulátorokat használ, mert hosszabb az élettartamuk, és több energiát termelnek, mint a többi azonos tömegű. Ezeket az akkumulátorokat azonban rendszeresen újra kell tölteni, még akkor is, ha nem használod őket, de legalább havonta egyszer. Az akkumulátort minden használat után újra kell tölteni, még akkor is, ha az csak fél óra volt. Mint minden elektronikai terméket, ezt is szárazon és közvetlen napfénytől védve kell tárolni. Ne tedd ki az akkumulátort hosszú ideig 0°C alatti hőmérsékletnek, és kerüld a 40°C feletti extrém hőhatást.
Miben különböznek az elektromos motorok?
A motor az e-bike hajtóereje, és elhelyezkedése hatással van a kerékpár összhangjára, valamint arra, hogy az elektromos rásegítés zökkenőmentesen működjön vezetés közben. A motor lehet a középső tengelyen vagy a hátsó, első kerék agyában. Az agymotorok hátránya, hogy nincsenek közvetlenül a pedálokhoz kötve, így nem reagálnak a pedálozási ütemre. Másrészt, amikor az asszisztens be van kapcsolva, a motor teljes mértékben működik, függetlenül attól, hogy mennyire támaszkodunk a pedálokra. A kerékagy-motorok azonban nem párosulnak a központi meghajtással, ezért lassan hanyatlik, míg a központi motor az egyértelmű előremutató út az e-bike-ok fejlesztésében.
Elektromos meghajtás az első keréken
Az első kerékagy motorok általában a legolcsóbbak, városi e-kerékpárokon a legelterjedtebbek, amelyek terepre nem alkalmasak. Az akkumulátort általában a csomagtartóba integrálják, ezt a motort csak egyenes felületre ajánljuk.
Elektromos meghajtás a hátsó keréken
A hátsó kerékagyban lévő motor jobb nyomatékátvitelt biztosít, mint az első motor, így a kerékpár biztonságosabban használható terepen. Hátránya azonban a kerékpár hátsó részének nagyobb terhelése, hiszen ott van a motor és az akkumulátor is. A hátsókerék-hajtás elsősorban az olcsóbb városi, cross és trekking modellekben található. A hátsó meghajtásnak köszönhetően a trekking kerékpárok több sebességfokozattal rendelkezhetnek. Szabadidős bringázáshoz, közúton vagy enyhébb terepre ajánlott..
Elektromos meghajtás a kerékpár közepén
A nyomatékszenzoros egyértelműen a legjobb választás. A motor közvetlenül kapcsolódik a hajtókarokhoz, és a hatékony erőátvitelnek köszönhetően a kerékpár szinte azonnal reagál a rásegítés növekedésére. A középső elhelyezés tökéletesen kiegyensúlyozza a vázat és biztosítja a súlypont optimális helyzetét. A motor fordulatszáma a leggazdaságosabb vezetésre és a hatótávolság kiterjesztésére van beállítva. A vezetési érzés, a teljesítmény, a funkcionalitás, a hatótávolság és a súlyeloszlás tekintetében mindenképpen az ideális választás.
Hogyan találjuk meg a megfelelő vázat?
Az általános tanács: "válassz a magasságod szerint". De mindenki egy kicsit más - van, akinek hosszabb a lába, van, akinek hosszabb a karja, ezért mindenképpen érdemes személyesen is kipróbálni... A váz kialakításáról – a mai e-bike-ok női, MTB és speciális vázakat kínálnak ultra alacsony belépővel az idősebbek számára. Aztán persze ott vannak még az összecsukható kerékpárok is,
|
|
|
Süllyesztett váz |
Női váz |
MTB váz(beépített akkuval) |
Hogyan válassz kerékméretet?
A kerék méretének kiválasztása nagymértékben függ a magasságától és a preferált vezetési stílustól, de attól is, hogy a kerékpárt milyen terepen használod leggyakrabban. Minden méretnek megvannak a maga előnyei és hátrányai. Ha terep- és trekking bicikliről van szó, a méret mindig adott, 28"-os kerékmérettel rendelkeznek. Az univerzális méret a 27,5", alacsonyabb és magasabb embereknek egyaránt megfelelő. Különösen népszerű a női MTB felhasználók körében, a férfiak viszont a 29"-es kerekeket részesítik előnyben. Ezt a méretet mindenkinek érdemes kipróbálnia, aki magasabb 180 cm-nél. Ami a 26"-os kerekeket illeti, ideálisak a kisebb termetű kerékpárosok számára. Gyakran találkozhatunk velük városi kerékpárokon is, ahol nem a sebesség a legfontosabb tényező.
A nagyobb átmérőjű kerekek jobban gördülnek egyenetlen terepen, és könnyebben birkóznak meg az akadályokkal. Gyorsabban haladhatsz velük, mert egy tekeréssel nagyobb távolságot tesznek meg. A szélesebb keréknek köszönhetően jobb a tapadásuk is
A kisebb kerekek természetesen kisebb súlyúak, így jobban gyorsulnak és könnyebben kezelhetőek, ezért ideálisak keskeny ösvényekhez vagy utakhoz, ahol gyakrabban kell irányt változtatni.
Néhány gyakorlati tanács a végére
Esőben – Annak ellenére, hogy a kerékpár sok elektromos alkatrészt tartalmaz, használata nem veszélyes. Minden alkatrész megfelelően van rögzítve, hogy a kerékpár esőben is használható legyen. Probléma csak abban az esetben adódna, ha a kerékpár vízbe merülne, de maga a kerékpározás nem jelent veszélyt.
Karbantartás – A klasszikus és elektromos kerékpárok karbantartása közt minimálisan eltérésről beszélhetünk. Elektromos kerékpároknál nem javasoljuk a magasnyomású mosók használatát, mert bizonyos mértékben károsíthatja az elektronikus alkatrészeket. Tároláskor gondolj az akkumulátor rendszeres újratöltésére, minden használat után végezd el.
Szerviz – Mivel az elektromos kerékpárok lánca és fogaskerekei nagyobb igénybevételnek vannak kitéve, mint a hagyományos kerékpároké, javasoljuk, hogy rendszeresen ellenőrizd műdödését. Javítását, cseréjét mindenképpen egy professzionális szervizre bízd.
Jogszabály - Gyárilag a sebességkorlátozást 25 km/h-ra állítják be, hogy megfeleljenek az elektromos kerékpárokkal közutakon való közlekedésre vonatkozó előírásoknak. Bár a sebességkorlátozást egyes márkák esetében magasabb értékre lehet állítani, tudatosítani kell, hogy ebben az esetben az elektromos kerékpár már nem felel meg az ide vonatkozó előírásoknak, és nem használható közutakon!