Fontos pontok a vásárlás előtt
Egy kerékpár vásárlás nem egyszerű és könnyű dolog. Vásárlás előtt fontos, hogy néhány dolgot tissztázzunk magunkban. A vásárlás fő szempontja az legyen, milyen kerékpártípust is szeretnénk valójában vásárolni. Ez legfőképpen attól függ, milyen terepen szeretnéd a kerékpárt elsősorban használni. Ezen szempontból sajnos nem létezik univerzális kerékpár. Minden bringa ugyanis egyszerűsítve egyfajta terepre ideális. A kiválasztott típus, s annak minősége amennyiben ez lehetséges, mindig az évi előreláthatóan letekert kilométer, terep, bringázási stílus tükre legyen.
A döntésed előtt ezeket a szempontokat fontos mérlegelni:
A rosszul kiválasztott vázméret, a rosszul beállított nyeregmagasság jelentősen ronthatják a bringázási élményt és hosszútávon egészségügyi problémákat okozhatnak (hátfájás, izületfájdalom).
Gyakori kerékpározás terepen
A számodra megfelelő kerékpár típus ez esetben a mountain bike (hegyikerékpár, MTB, monti,..). Kerekei szélesebb profilúak és mintázatuk terepre illik. Ennek köszönhetően sokkal jobban tapad a csúszós földön és jobban bírja az egyenetlen talajt. Az MTB kerékpárokat feloszthatjuk fixvázas kerékpárokra vagy összteleszkópos típusokra, melyeknek nemcsak az első villái teleszkóposak, hanem maga a váz is, melynek köszönhetően ritmusosabban tudsz tekerni egyenetlen terepen és megbirkózol a lejtőkkel. Némely kerékpár rugózása fixálható, ezt főleg azon felhasználók díjazzák, akik például a kerékpárt downhillezésnél, maratonoknál használják, de éppúgy kevésbé megerőltető terepen is.
Klasszikus alkalmi kerékpározás valamint városi kerékpárhasználat
Ebben az esetben elég számodra a városi kerékpár típus, amely főleg egyenes, aszfaltozott terepen használatos. A második lehetőség egy trekking bicikli, amelyek felszereltsége tartalmaz sárvédőt, világítást, csengőt vagy akár csomagtartót is.
Gyakori hosszútávú kerékpárutak közúton
Az országúti kerékpár a megfelelő a számodra. Konstrukciós kialakítása az aerodinamikus uléspoziciónak megfelelően van kialakítva, a lehetőleg legkisebb légellenállás, tökéletes erőátvitel mellett. A kerékpáron csak a legszükségesebb komponensek találhatóak, váltója a sebességre kihegyezett, ezért a súlya is a legkönnyebb az összes kerékpártípus közul.
Terep, város és közút kombinációja
Ebben az esetben két típus közt dönthetsz, amelyek a cross vagy a trekking kerékpár. A Cross kerékpár ötvözi az országúti és az MTB előnyeit. A kerékpáros magasabb pozicióban ül, nagyobb a kerékméret, a gumik mintázata univerzális, így sokkal használhatóbb aszfaltozott utakon. Amennyiben könnyebb terepen szeretnéd használni, akkor biztosan ez lesz a megfelelő választás számodra.
További speciális kerékpárok
Összecsukható kerékpárok, elektromos kerékpárok, BMX, gyerekbiciklik
Hogyan válasszuk ki a megfelelő kerékméretet (átmérőt)?
A kerékméret választás legfontosabb elemei a kerékpározási stílusod, kerékpározási technikád, terep melyen elsődlegesen használni szeretnéd a kerékpárt valamint nem utolsósorban a testmagasságod. Még az elején szeretnénk megjegyezni, hogy nemlétezik olyan, hogy univerzális helyes méret - minden méretnek megvannak az előnyei és hátrányai. A crosss valamint a trekking kerékpároknál nincs választási lehetőségi, ezen kerékpárok kerékmérete 28", viszont az MTB kerékpároknál nagyon gyakran találkozunk a 26", 27,5" és 29" méretekkel is. A városi kerékpároknál is gyakran megtalálható a 26" és 28"-as méret. A gyerekbicikliknél a mérvadó szempont mindig a gyerek magassága.
A nagy méretú kerekek előnyei:
- a nagy átmérőnek köszönhetően sokkal könnyebb áthajtani a köveken és gyökereken
- egy tekeréssel nagyobb távot teszel meg, a kerékpár gyorsabb
- a nagyobb átmérő magasabb komfortot biztosít
- a középponthoz viszonyítva alacsonyabban van a súlypont, így a kerékpár stabilabb
- szélesebb nyomvonal, így a kerékpár jobban tapat a talajhoz
A kis méretú kerekek előnyei:
- a kissebb kerekek alacsonyabb súllyal rendelkeznek - kevesebb energia kell az induláshoz, jobb a gyorsulás
- jobban irányíthatóak a keskeny és nagyon kanyargós ösvényeken vagy sűrű forgalomban
- jobban megfelel az alacsonyabb magasságú bringásoknak 165 cm alatt a vázgeometria miatt
- a kerékpározás úgy általában érzésre játékosabb, élvezhetőbb
A vázak gyártásához alumíniumot, magnéziumot, szkandiumot, szénszálat, acélt és ritkán titánt használnak. A továbbiakban megkíséreljük elmagyarázni az egyes anyagok jelentőségét:
Alumínium - az alumínium ötvözetű vázak előnye leginkább a váz alacsony súlya és oldalsó merevsége. Hátránya viszont az alacsony illetve szinte hanyagolható rugalmassága, valamint az acélhoz képest magasabb ára. Az acél vázak jelentős segítő eleme a váz csövek profilációja (kialakítása). Az alumínium vázak az alu (esetleg a típus feltüntetésével - 6061, 7005, 7020 stb.) , allux, alloy, dural, easton, alutron stb. megnevezést hordozzák. A vázak ára és súlya eltérő a különböző alumínium ötvözetek és technológiák függvényében.
Szkandium - alumínium ötvözet, szkandium hozzáadásával. Ennek az adaléknak köszönhetően az alumínium keményebbé és rugalmasabbá válik, azért ezek a vázak sokkal könnyebbek a hagyományos alumínium vázakhoz képest.
Magnézium - alumínium ötvözet, magnézium hozzáadásával. Ennek az adaléknak köszönhetően az alumínium keményebbé és rugalmasabbá válik, azért ezek a vázak sokkal könnyebbek a hagyományos alumínium vázakhoz képest. A magnéziumos vázak hasonló tulajdonságokkal rendelkeznek, mint a szkandiumosak.
Szénszál - a szénszál rétegek egymásra helyezve, ragasztóval egy speciális formába helyezve, és annak levegő megvonásával nyomás alatt összesütésével keletkezik. Ez a gyártási módszer lehetőve teszi az anyag hozzáadás, illetve csökkentését a szükséges illetve szükségetlen helyeken. Ezzel nagyon erős, emellett extrém könnyű vázat nyerünk. A technológia tökéletesítésének köszönhetően ezek jelenleg a legjobb anyagú kerékpárvázak.
Acél (Hi-Ten) - az acél vázak előnye azok rugalmassága és alacsony ára. Hátrányuk a nagyobb súlyuk. Ezen hátrányok kiküszöbölése érdekében gyakran alkalmaznak ötvözeteket, pl, Cr-Mo (nemes acél króm és molibdén hozzáadásával) vagy pl Columbus ötvözetet. Az ötvözet keménységének köszönhetően vékonyabb falú csövek alkamazhatóak, így a váz könnyebbé válik. Ezen ötvözetek minőségével természetesen növekszik a váz ára. Az acélt jelenleg leggyakrabban a BMX vázak készítésénék alkalmazzák, ahol maximális igényeket támasztanak az ütközéssel / eséssel szembeni ellenállásra.
Az egyes vázanyagok előnyei:
Alumínium |
Karbon |
Acél (Hi-Ten) |
+ alacsony súly |
+ szilárdság |
+ merevség |
+ merevség |
+ extrémen könnyű |
+ rugalmasság |
|
|
+ jó kidolgozottság |
Hogyan válasszuk ki a megfeleő vázméretet?
A váz méretén (magasságán) a középső tengely és a nyeregváz cső közti távolságot értjük. A méret szabály szerint hüvelykben van megadva (1 hüvelyk (coll) = 2,54 cm). A vázak méretei némileg eltérhetnek az egyes márkáktól illetve a vázak kostrukciójától függően. A kerékpár vázának pontosabb meghatározásához javasoljuk figyelembe venni a lenti táblázatot is, mely az alsó végtagok hossza szerint határozza meg a váz méretét. A Cross (edző) kerékpár váza 1- 2 hüvelykel magasabb is lehet.
Vázmagasság meghatározása testmagasság szerint (felnőttek):
Testmagasság |
Mountain bike - MTB (coll) |
Cross kerékpár (coll) |
Országuti kerékpár (cm) |
150 - 155 cm |
15" - 16" |
16" |
50 - 52 |
155 - 160 cm |
16" |
16" |
52 |
160 - 165 cm |
16" - 17" |
17" |
52 |
165 - 170 cm |
17" - 18" |
17" - 18" |
52 - 54 |
170 - 175 cm |
18" - 19" |
18" - 19" |
54 - 56 |
175 - 180 cm |
19" - 20" |
19" - 20" |
56 - 58 |
180 - 185 cm |
20" - 21" |
20" - 21" |
58 - 60 |
185 - 190 cm |
21" - 22" |
21" - 22" |
60 |
190 - 195 cm |
22" - 23" |
22" - 23" |
62 |
195 és több |
23" és több |
24" |
62 - 64 |
A BMX kerékpárok általában a 105 és 175 cm közti testmagasságnak felenek meg leginkább. A típus leginkább trükközésre, street kerékpározásra felel meg, hosszabb kirándulások vagy túrak esetén ez a típus kényelmetlen.
Milyen kerékpárt válasszunk a gyerek korához és magasságához képest:
Váz méretének meghatározása az alsó végtagok hossza alapján (felnőttek)
A váz magassága a nyeregváz cső hosszával adott, ehhez igazodik a váz többi mérete. Ezt a méretet ,,középpont" - nak nevezzük. Az általános javaslat szerint a mountain bike magasságát úgy határozzunk meg, hogy a kerékpárt átlépve álló kerékpáros térde fölött a felső cső (vízszintes) az ülepe alatt kb. 5 cm - rel helyzkedjen el. A javasolt vázmagasságok a következő táblázatban vannak feltüntetve, segítségül hozzáadva a testmagasságokat is.
Testmagasság |
Lábhossz |
Váz méret |
Sportolói használat |
Szabadidő használat |
161 cm |
72 cm |
40 cm |
15,7" |
42 cm |
16,5" |
165 cm |
75 cm |
42 cm |
16,5" |
44 cm |
17,3" |
169 cm |
79 cm |
44 cm |
17,3" |
46 cm |
18,1" |
173 cm |
82 cm |
46 cm |
18,1" |
48 cm |
18,9" |
179 cm |
87 cm |
48 cm |
18,9" |
50 cm |
19,7" |
183 cm |
89 cm |
50 cm |
19,7" |
52 cm |
20,5" |
187 cm |
92 cm |
52 cm |
20,5" |
54 cm |
21,3" |
193 cm |
96 cm |
54 cm |
21,3" |
56 cm |
22" |
Komponenseknek nevezzük a kerékpáron található egyes felszereléseket, részeket. Ezek a fékek, váltó, fékkarok, pedálok, nyereg, nyeregcső stb stb. A legmegfelelőbb, ha az egyes komponensek esetén egy teljes szettet választunk, így a kerékpáron egyforma minőségű és típusú komponensek kerülnek felszerelésre, lehetőleg egy gyártótól. egy egyszerű szabályt érvényes, minél jobb a komponensek minösége, annál megbízhatóbbak hosszútávon, annál magasabb az élettartama, viszont az ára is. A legolcsóbb komponensek gyakran készülnek vékony anyagból, de akár műanyagból is, míg a legmagasabb minőség esetén a felhasznált alapanyagok a szkandium, titán és karbon. A drága komponensek nagy mértékben csökkentik a kerékpár súlyát, ami nagyon fontos lehet a hosszabb kiruccanások során.
Fékek
A fék a kerékpáron a legfontosabb biztonsági elem. Az egyes féktípusok különböznek hatékonyságukban és konstrukciójukban:
Egy vagy két forgáspontú, közép vagy oldalhúzós fék - Ennél a féknél a fékgumi mindig merőleges a felnire. A fék hátránya, hogy körülményes a középpontban való tartása, nehéz beállítani, érzékeny a koszra és a fékereje sem a lehető legjobb. Típusaitól függen változik ezen fékek hatékonysága. A modern kerékpárok ezen féktípusokat már nem nagyon használják. Előfordulásunk mostanság leginkább már csak az olcsób gyerkbicikliknél jellemző.
V-fékek (V-Brake) - Ez a legelterjedtebb fékrendszer típus a mai kerékpárokon. Szerkezeti működésükre az jellemző, hogy függőleges fémkarokat közelítünk egymás felé a fékkarral mozgatott bowden segítségével. Előnyük, hogy nagyon könnyen karbantarthatóak. Hátrányuk, hogy nedves időben elveszítik hatékonyságuk nagy részét a csúszós felületnek köszönhetően.
Kontrafék - a dobfék egy típusa, mely a hajtókarok ellentétes mozgására lép működésbe. A hátsó kontrafék amit leginkább városi kerékpárokon, gyerek bicikliken, vagy régi egyszerű kerékpárokon lehet megtalálni. Időjárás független fékerő, gyerekek is könnyen tudják használni. Hátránya, hogy a a fékereje nem túl nagy és egy hosszú fékezés besütheti, gyorsan felmelegszik, amivel veszít hatékonyságából és a kerék kiszerelése bonyolultabb. Hosszútávon viszont nem igényel karbantartást, ellenáll a nedvességnek, sárnak, vagy a durva használatnak is akár.
Mechanikus tárcsafék (Mechanical Disc Brake) - A mechanikus tárcsafék rendszerek V-fék karral kompatibilisek. A bowden húzásával működtetünk a féktest külső oldalán egy csigás munkahengert, ami mozgatja a fékbetétet. A féktest belső oldalán lévő fékpofa nem mozog a kar húzásakor, azt fix beállítással állítjuk a tárcsától. Mint minden bowdennel működő fékrendszer itt is fontos a jó minőségű és állapotú bowdenek és bowdenházak használata. Előnyük a hidraulikus tárcsafékekkel szemben a áruk.
Hydraulikus tárcsafék (Hydraulic Disc Brake) - a mechanikus tárcsafékhez képest a hidraulikus tárcsafék működéséhez fékfolyadékra van szükség. Ebből adódóan a fékezés nagyon hatékony (sokkal magasabb mint a mechanikus féktípusoknál) és használata teljesen intuitívam érzékeny. Ezen típust főleg az igényes felhasználók választják, gyakori fékezésekhez (pl downhillezés, gyakori lejtős terepen való gurulás) vagy nagyobb testsúlyú felhasználok számára a legjobb választás. További előnyei, hogy a nagyon precíz, és típustól függően jól személyre szabható működés, nagyobb fékerő, ami jobban adagolható, mindegyik fékkarja egy ujjal működtethető , gyorsabban visszahűlnek mint a bowdenes tárcsafékek (ez a tartós és erős fékezésnél fontos), nincs probléma a bowdenezéssel, és a koszolódással. Hátrányuk a magas ár, magasabb romlékonyságuk, összetettebb szervizelési igény.
Villák
A kerékpáron alkalmazott villák esetében két alaptípust különböztetünk meg: merevvilla és teleszkópos villa. Az első kereket magukba foglaló első villák, legfőképpen a teleszkópos változataik, nagymértékben növelik a menetkomfortot. Típusonként több paraméterben különböznek, melyeket fontos figyelembe venni:
A villák anyaga - itt ugyanazon szempontokara kell figyelni mint a váz választásánál
Rugózás mértéke - ez mutatja, milyen mertékben tud a villa rugózni
- merevvilla - ez a villatípus főleg a városi vagy az országúti kerékpárokra jellemző, ahol jellemzően egyenes és jó minőségű úton használjuk a kerékpárt, vagy esetleg az olcsóbb árkategóriájú alacsonyabb sorozatokból származó kerékpároknál használatos
- 40-64 mm - ideális a városi, trekking vagy cross kerékpárokhoz, ahol az előrelátható használat főleg a könnyű terepre, rosszabb minőségű utakra korlátozódik (például macskaköves utak, földesutak, könnyebb erdei utak és hasonló)
- 65-80 mm - ideális az MTB és cross kerékpárokhoz, közepesen igényes hegyi utakra (erdei utak, könnyebb trailek)
- 81-100 mm - ideális nehezebb hegyi túrákhoz (erdei utak, kövek, gyökerek, közepesen nehéz downhill - trail)
- több mint 100 mm - e típusú villákkal főleg az összteleszkópos kerékpárokat szerelik fel, melyek a legnehezebb tereptípusoknál használatosak. Főként downhillhez, freeridehoz használják őket.
A rugózás típusa, zárhatóság, rugózás beállítása - a választékban egy egész sor villatípus található, az egészen kemény rugós villáktól indulva, melyek nem fixálhatóak egészen a könnyű alu vagy titán villákig, melyek rugózása pontosan állítható. Az utóbbi típusok akár egy kézmozdulattal zárhatóak ez az ún. lock out. A kovetkező paraméterek a villa típusnevében találhatóak, s egyedileg jelölik a villa tulajdonságait. A magyarázat kedvéért nézzük meg némelyiket:
- LO - zárható villa (zárás a villán, némely gyártónál a Speed Lockout kifejezés használatos, amivel azt jelölik, hogy a záráshoz nincs szükség semmilyen szerszámra) (LOCK OUT)
- LOD - zárható villa a rugózás beállításának lehetőségével (zárás a villán) (LOCK OUT + DAMPING ADJUST)
- ELD - elektronikusan zárható villa a rugózás beállításának lehetőségével (zárás a villán) (ELECTRONICAL LOCK OUT + DAMPING ADJUST)
- MLO - mechanikusan zárható villa (zárás a villán), egyszerű mechanikus rendszer (MECHANICAL LOCK OUT)
- HLO - hidraulikusan zárható villa (zárás a villán), a villa egyik lábában egy hidraulikus rendszer található, amely egyben tompít, vagy egy teljesen zárja a rugózást (HYDRAULIC LOCK OUT)
- RL / RLO - távolról vezérelhető villa (zárás a kormányról) (REMOTE LOCK OUT)
- RLD - távolról vezérelhető villa (zárás a kormányról) saját tompítással (REMOTE LOCK OUT + DAMPING ADJUST)
- TAD - állítható rugózás és tompítás (TRAVEL ADJUST + DAMPING ADJUST)
- TR - állítható rugózás és távolról vezérelhető villa (zárás a kormányról) (TRAVEL ADJUST + REMOTE LOCK OUT)
- AIR - légrugós villa - a villa keménysége a légnyomással állítható és a terepviszonyokhoz igazítható (AIR SPRING)
- D - rugós villa - a rugózást egy beépített rugó biztosítja (COIL SPRING)
A kerékározás ergonómiája - nyereg beállítása
Állítsa be a nyereg megfelelő magasságát, úgy, hogy ülő helyzetben kiegyenesített lába sarkával elérje a pedálokat. Tekeréskor a lábujjhely a pedálon helyezkedik el és a lába pedál alsó helyzetében enyhén be van hajlítva. A csípő semmi esetben se mozogjon jobbról balra. A csípő tekerés közben legyen szinte mozdulatlan.
A nyereg dőlése a kerékpáros igénye, vagy a kerékpár típusa szerint beállítható. A mountain bike, cross és országúti kerékpároknál a vízszintes helyzet az ideális.